- STUDIA podyplomowe „Rolnictwo i ekonomika gospodarstw rolnych” w IERiGŻ-PIB
- Aktualności
- O organizacji
- Projekty/współpraca
- Pasje młodych rolników
- Polskie zboża od gór aż do morza – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
- Warzywa i owoce dają super moce – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
- Z wieprzowiną za pan brat – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
- Galeria zdjęć
- Kontakt
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) zajęło stanowisko wobec wniosku samorządu rolniczego dotyczącego uregulowania wysokości oprocentowania należności przy dzierżawie lub zakupie państwowej ziemi.
Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) zwrócił się do MRiRW o zmianę dotyczącą wysokości odsetek od czynszów dzierżawnych i odsetek z tytułu zakupu gruntów z państwowego zasobu - zarówno dla nowych umów, jak i już wcześniej zawartych.
„Obecna sytuacja gospodarcza, związana z inflacją i podwyżkami stóp procentowych, skutkuje istotnym wzrostem rat płaconych przez rolników z tytułu dzierżaw i zakupu gruntów. To zjawisko sprawia, że wiele gospodarstw rolnych boryka się z trudnościami finansowymi, co z kolei utrudnia dalszy rozwój. W związku z powyższym wnioskujemy o zastosowanie stałego oprocentowania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w wysokości 2 proc. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na stworzenie stabilnych warunków finansowych dla rolników, niezależnie od zmiennych warunków rynkowych oraz gospodarczych” – brzmiało wystąpienie KRIR.
W odpowiedzi ministerstwo zwraca uwagę na par. 4 ust. 1 oraz par. 5 ust. 1 rozporządzenia z 16 lutego 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków rozkładania na raty należności z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wysokości oprocentowania rozłożonej na raty należności. Zgodnie z nimi rozłożona na raty należność z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa podlega oprocentowaniu do dnia jej zapłaty w wysokości stopy dyskontowej stanowiącej stopę bazową ogłaszaną w komunikacie Komisji Europejskiej, powiększoną o 1 punkt procentowy.
„Obecne przepisy w tym zakresie nie przewidują możliwości zastosowania stałego oprocentowania w wysokości 2 proc. i wymagałyby one zmian legislacyjnych” – wskazuje resort rolnictwa.
I podkreśla, że zastosowanie stałego oprocentowania na warunkach preferencyjnych miałoby charakter pomocy publicznej. Program przewidujący możliwość stosowania pomocy publicznej musi być natomiast zgodny z przepisami UE. A przepisy wyłączeniowe Komisji Europejskiej nie przewidują możliwości udzielania pomocy na zakup ziemi, o ile nie jest powiązana z realizacją inwestycji i przekracza 10 proc. kosztów inwestycji objętej pomocą.
„Dlatego też jedyną możliwością udzielenia pomocy w formie stałego oprocentowania rat z tytułu zakupu gruntów byłoby zastosowanie formuły de minimis na podstawie przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym” – zaznacza MRiRW.
Zwraca także uwagę na art. 39a ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zgodnie z którym należność z tytułu czynszu dzierżawnego, określonego w umowie jako równowartość pieniężna odpowiedniej ilości pszenicy, ustala się na podstawie średniej krajowej ceny skupu pszenicy za jedenaście kwartałów poprzedzających półrocze roku kalendarzowego, w którym przypada termin płatności czynszu. Ta należność nie podlega oprocentowaniu. W przypadku opóźnienia w spłacie dzierżawca zobowiązany jest do zapłaty odsetek ustawowych, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
Jednocześnie ministerstwo przypomina, że KOWR może odroczyć określony w umowie termin zapłaty należności, rozłożyć ją na raty albo umorzyć w części lub w całości, jeżeli przemawiają za tym ważne względy gospodarcze, społeczne lub losowe.
„Zastosowanie ww. mechanizmów uzależnione jest w pierwszej kolejności od złożenia odpowiedniego wniosku przez kontrahenta KOWR (w tym m.in. dzierżawcę czy nabywcę nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa)” – podsumowuje resort.
Źródło: www.agropolska.pl