Polacy są coraz bardziej dumni ze swojej żywności

Takie są wyniki pierwszego raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie "Polski Monitor Opinii" - wspólnej inicjatywy PKO Banku Polskiego, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych oraz Forum Zrównoważonej Technologii.

Coraz częściej nasze towary stają się znakiem rozpoznawczym w innych krajach, co potwierdzają ostatnie dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Od początku 2019 r. kontynuowana jest wzrostowa tendencja eksportu towarów rolno-spożywczych. Wartość wywozu w okresie styczeń-czerwiec wyniosła 15,4 mld euro (+8 proc. r/r).

Import ukształtował się natomiast na poziomie 10,4 mld euro (+5 proc. r/r). W rezultacie dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o około 17 proc. do 5 mld euro. Na stronie ministerstwa rolnictwa czytamy, że Polska jest liderem w Unii Europejskiej w produkcji drobiu, owoców oraz pieczarek.

Rosnąca wytwórczość oraz eksport rodzimych produktów to efekt ich wysokiej jakości, którą coraz częściej doceniają również Polacy. Głównym kryterium zakupowym nadal pozostaje jednak cena, co deklaruje aż 58-proc. respondentów. Z kolei 38 proc. badanych uważa, że czynnikiem determinującym zakupy jest skład produktu i data jego przydatności.

Patriotyzm konsumencki objawiający się wyborem rodzimych produktów deklaruje co trzeci z nas. Rzadziej zwraca się uwagę na posiadane certyfikaty jakości (19 proc.) oraz rozpoznawalność marki (9 proc.).

- Polacy wciąż kierują się ceną przy wyborze produktów, aczkolwiek fakt, że są w stanie zapłacić więcej za polską żywność wytworzoną w sposób ekologiczny (69 proc. respondentów) pozwala patrzeć z optymizmem na sytuację producentów - twierdzi Marcin Duma, prezes IBRiS.

- Co równie istotne, większość Polaków utożsamia rodzime towary z dobrym smakiem (94 proc.), bezpieczeństwem dla konsumenta (84 proc.) oraz posiadaniem odpowiednich wartości odżywczych (81 proc.). Potwierdza to rosnącą reputację naszych towarów na krajowym rynku - dodaje ekspert.

Zakończone badania określają również preferencje Polaków związane z miejscami dokonywania zakupów. Coraz częściej towary kupujemy w lokalnych sklepach osiedlowych (51,8 proc.). 51,3 proc. osób deklaruje zaopatrywanie się w towary w dyskontach spożywczych. Dopiero na czwartym miejscu pojawiają się supermarkety i hipermarkety (40,5 proc.).

https://www.agropolska.p