- STUDIA podyplomowe „Rolnictwo i ekonomika gospodarstw rolnych” w IERiGŻ-PIB
- Aktualności
- O organizacji
- Projekty/współpraca
- Pasje młodych rolników
- Polskie zboża od gór aż do morza – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
- Warzywa i owoce dają super moce – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
- Z wieprzowiną za pan brat – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
- Galeria zdjęć
- Kontakt
Spada spożycie pieczywa. W ubiegłym roku Polacy zjedli o 2,5 kg pieczywa mniej niż w 2014
Konsumpcja pieczywa w Polsce spada z roku na rok. GUS podał, że w 2014 roku spadek wyniósł 4,6 proc. Z danych Instytutu Polskie Pieczywo wynika, że w 2015 roku przeciętny Polak zjadł 45,3 kg pieczywa, czyli o 2,5 kg mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 1981 roku na jednego Polaka przypadało 100 kg konsumowanego rocznie pieczywa. Na wciąż malejącą sprzedaż wpływa przede wszystkim moda na zdrowe żywienie, która nakazuje eliminację węglowodanów pochodzących zwłaszcza z pieczywa białego z codziennej diety. Duże znaczenie ma także niska jakość produktów obecnych na rynku.
– Mamy pieczywo z wszelkiego rodzaju dodatkami, z chemią, z barwnikami. To nie wpływa dobrze na jakość i powinniśmy zrobić wszystko, żeby w Polsce konsumenci mieli do dyspozycji pieczywo z całego ziarna, zdrowe. Dzisiaj już prawie 60 proc. piekarni takie pieczywo przygotowuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Stanisław Kacperczyk, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Dużym problemem jest także sprzedaż pieczywa produkowanego z głęboko zmrożonego ciasta. Ciasto to wyrabiane jest w fabrykach, mrożone w temperaturze -70°C, a następnie miesiącami przechowywane w oczekiwaniu na transport do supermarketu. Takie pieczywo zawiera wiele polepszaczy m.in. propionian wapnia i sorbinian potasu, które mogą powodować silne reakcje alergiczne. Obecnie co dziesiąty wyrób piekarniczy produkowany jest właśnie z ciasta głęboko mrożonego.
– To ciasto jest importowane z różnych części świata, można je przetrzymywać nawet przez dwa lata. Słyszałem, że Rumunia produkuje ponad 1,2 mln ton takiego ciasta, które jest eksportowane do Włoch czy Francji, a myślę, że poprzez sieć dystrybucji również trafia do Polski – mówi Stanisław Kacperczyk.
Zdaniem eksperta na zwiększenie sprzedaży pieczywa może wpłynąć wzrost podaży produktów na zakwasie, z mąki żytniej zamiast pszennej, bez sztucznych barwników i konserwantów. Konieczne jest także propagowanie spożycia ciemnego pieczywa w społeczeństwie. Dlatego Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych angażuje się w akcje popularyzujące jedzenie zdrowego pieczywa m.in. akcję „Chleb Dobry” czy „Pan Kanapka”.
– Chcemy zahamować spadek spożycia, a nawet liczymy na wzrost. Staramy się nie tylko oddziaływać na konsumentów, lecz także sami od siebie wymagamy produkcji dobrego jakościowo, zgodnego ze wszystkimi wymogami, integrowaną ochroną roślin, z najnowszymi technologiami ziarna konsumpcyjnego, które będzie potem przedmiotem wypieku pieczywa – mówi Stanisław Kacperczyk.
Akcja „Chleb Dobry” ma też przypomnieć Polakom, że ciemne pieczywo jest źródłem wielu składników odżywczych, m.in. glukozy dostarczającej organizmowi niezbędną dawkę energii. Całkowita eliminacja pełnoziarnistego chleba z diety może więc niekorzystnie odbić się na funkcjonowaniu organizmu.
Źródło: newseria.pl http://www.ppr.pl/