- STUDIA podyplomowe „Rolnictwo i ekonomika gospodarstw rolnych” w IERiGŻ-PIB
- Aktualności
- O organizacji
- Projekty/współpraca
- Pasje młodych rolników
- Polskie zboża od gór aż do morza – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
- Warzywa i owoce dają super moce – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
- Z wieprzowiną za pan brat – 2024 – Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego
- Galeria zdjęć
- Kontakt
Zmiany w podatku rolnym. Kto i ile zapłaci w 2017 roku?
Tańsze żyto sprawiło, że rolnicy w przyszłym roku zapłacą niższą stawkę podatku rolnego. Dlaczego? Wysokość tej daniny bezpośrednio uzależniona jest od średniej ceny skupu tego zboża.
I tak w przypadku gruntów gospodarstw rolnych wysokość tego podatku stanowi równowartość pieniężną 2,5 q żyta - od 1 ha przeliczeniowego, a dla pozostałych gruntów rolnych podlegających podatkowi rolnemu: równowartość pieniężną 5 q żyta - od 1 ha.
Ceny ustalane są na podstawie danych GUS o średniej cenie skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy.
Ile zatem w przyszłym roku zapłacą rolnicy?
Jak wynika z tegorocznych danych GUS, średnia cena skupu żyta, będąca podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2017, wyniosła 52,44 zł za 1 dt (decytonę). To nieznacznie mniej niż rok wcześniej, gdy wynosiła 53,75 zł za 1 dt, dlatego też niższa będzie stawka podatku rolnego.
Tym samym w przyszłym roku wyniesie ona dla gospodarstw rolnych wyniesie 131,10 zł za 1 ha gruntu rolnego, czyli w skali roku spadnie o nieco ponad 3 zł.
Mniej zapłacą również podatnicy za grunty rolne, które nie stanowią gospodarstw rolnych, czyli mniejszych niż 1 ha. W tym przypadku stawka zmniejszy się z 268,75 do 262,2 zł za 1 ha fizyczny.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem rolnym są grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, innej niż działalność rolnicza.
Jak wynika z ustawy o podatku rolnym, płatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej będące:
- właścicielami gruntów,
- użytkownikami wieczystymi gruntów,
- posiadaczami samoistnymi gruntów,
- posiadaczami gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Na ulgę w podatku rolnym mogą liczyć ci, którzy ponieśli wydatki na określone inwestycje. Są to m.in. budowa lub modernizacja budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska.
Do ulg uprawnia także zakup i zainstalowanie deszczowni, urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę, urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
Warunkiem jest nie korzystanie ze środków publicznych przy finansowaniu tych inwestycji.
Niższą daninę rolną zapłacą również podatnicy od gruntów położonych na terenach podgórskich i górskich. W tym przypadku ulga wynosi 30 proc. dla gruntów klas I, II, IIIa, III i IIIb, a 60 proc. dla tych klas IVa, IV i IVb.
Przy czym ustawa uznaje za miejscowości położone na terenach podgórskich i górskich, w których co najmniej 50 proc. użytków rolnych jest położonych powyżej 350 m nad poziomem morza.
Ulgę lub nawet zwolnienie z podatku rolnego można otrzymać w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej.
Zniżkę przyznaje się za ten rok podatkowy, w którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, a przy ustalaniu jej wysokości uwzględnia się wysokość otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia ustawowego.
Jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzony został po zapłaceniu podatku za dany rok, ulgę stosuje się w następnym roku podatkowym.
Oprócz tych przypadków, ustawa przewiduje długą listę zwolnień z płacenia podatku rolnego.
Zgodnie z ustawą zwolnione od podatku rolnego są również najsłabsze grunty rolne, czyli użytki klasy V, VI i VIz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione, ustanowione na użytkach rolnych.
Zwolnione są również grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub na powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha. Warunek? Są przedmiotem prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego, nabytego w drodze umowy sprzedaży lub przedmiotem umowy o oddaniu gruntów w użytkowanie wieczyste lub też wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
Ponadto zwolnieniem objęte są także grunty pod wałami przeciwpowodziowymi i te położone w międzywałach oraz te umiejscowione na terenie rodzinnego ogrodu działkowego, z wyjątkiem będących w posiadaniu podmiotów innych niż działkowcy lub stowarzyszenia ogrodowe w rozumieniu ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych.
Podatku rolnego nie płacą również uczelnie, publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie gruntów zajętych na działalność oświatową oraz instytuty badawcze.
Nie płacą również przedsiębiorcy o statusie centrum badawczo-rozwojowego, uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
Ponadto zwolnione z daniny są zakłady pracy chronionej.
Dodatkowo rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia i ulgi w podatku rolnym niż określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów, dotyczących pomocy publicznej.
Ustawa określa również sposób, w jaki należy regulować podatek rolny. Rolnicy mogą płacić daninę kwartalnie, w czterech ratach: w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Warto jednak sprawdzić ostateczną kwotą, którą należy uiścić, gdyż stawki mogą być w poszczególnych gminach niższe. Rady gmin są bowiem uprawnione do obniżenia średnich cen skupu podawanych przez GUS, przyjmowanych jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy.
Źródło: www.finanse.wp.pl